Theraplay® trin 1
Trin 1 er en intensiv fire-dages træning, hvor du introduceres til Theraplay og den strukturerede observationsmetode Marschak Interaction Method (MIM).
Træningen er interaktiv, intens og praksisorienteret og giver dig viden og færdigheder til at kunne begynde at anvende Theraplay i din egen praksis. Der vises eksempler fra et faktisk behandlingsforløb, inklusiv MIM-udredning, feedback til forældrene og videoklip fra en række sessioner. Herudover indgår der løbende videooptagelser af Theraplay-behandling med mange forskellige klienter. Forløbet omfatter også interaktive sessioner, hvor du får lejlighed til at anvende Theraplay-aktiviteter i praksis. Som afslutning på trin 1 udformer du en behandlingsplan for en af dine egne klienter og får lejlighed til at afprøve den og modtage feedback.
Indhold, som du introduceres til:
- Theraplays historie og anvendelsesmuligheder
- Det teoretiske grundlag for Theraplay
- De fire dimensioner i Theraplay
- Overblik over behandlingsforløb
- Introduktion til MIM; administrering af MIM, analyse og retningslinjer for udformning af behandlingsplan samt feedback til forældre
- Forberedelse af forældre til Theraplay
- Theraplay og traumer
- Berøring i Theraplay
- Faser i behandlingen
- Håndtering af modstand i behandlingsforløbet
- Håndtering af modoverføring
- Theraplay i gruppepraksis
- Når Theraplay ikke kan stå alene
- Øve Theraplay-aktiviteter i dyader
Uddannelsens trin 1 forbereder dig på at anvende Theraplay-baseret praksis på et begyndende niveau i dit eget arbejde. Vi anbefaler, at du indleder dit certificeringsforløb så hurtigt som muligt, efter at du har gennemført trin 1, og at du begynder med mindre krævende sager for at få øvelse og opbygge sikkerhed, før du forsøger at arbejde med komplekse familier eller traumer.
Et fuldt gennemført trin 1 er en forudsætning for at kunne påbegynde certificeringsforløbet.
Theraplay® trin 2
Trin 2 er en tredages intensiv træning bygget op omkring tre moduler. Det er en forudsætning, at du har gennemført trin 1 for at kunne deltage på trin 2. Det anbefales, at du er i gang med certificeringsforløbet, og at du har tilegnet dig en vis erfaring med at anvende Theraplay i praksis, før du deltager på trin 2. Optimalt er du i gang med at arbejde dig hen imod Foundational eller Intermediate Level. Det er dog ikke et krav, at du er kommet i gang med certificeringsprocessen, men du skal have erfaringer med at have afprøvet Theraplay-teknikkerne i dit arbejde.
Undervisningsformen adskiller sig fra trin 1 på den måde, at deltagernes egne praksiserfaringer med metoden udgør et vigtigt omdrejningspunkt for de refleksioner og diskussioner, som de tre moduler på trin 2 er bygget op omkring.
Det overordnede mål for trin 2 er at uddybe og udbygge færdighederne fra trin 1 gennem teoretiske oplæg, videoeksempler, rolleøvelser og deling af erfaring med Theraplay-processer.
Modul 1: Kvalificering af arbejdet med forældre i Theraplay med fokus på at fremme mentalisering i forældreskabet. Nærmere bestemt hvordan man rækker ud til forældre på Theraplay-måden og via de fire dimensioner lige fra de indledende samtaler, gennemførelsen af MIM, MIM-feedback, den indledende Theraplay-session med forældre, guidning af forældrene i Theraplay-sessionerne med barnet til de sideløbende sessioner med forældre uden barnet.
Modul 2: Tilpasning af Theraplay til arbejdet med traumer og komplekse problemstillinger i familier. Modulet har for øje at kvalificere de kliniske beslutningsprocesser og styrke Theraplay-behandlerens evne til sensitivt at tilpasse Theraplay til særligt komplekse problemstillinger. Der rettes fokus på det spor i Theraplay-behandlingen, der omhandler de legende sessioner med dyaden, og hvordan man sætter sig selv i spil og rækker ud her og nu til både barn og forælder. Herudover rettes der fokus på det andet spor i Theraplay-behandlingen, der handler om det sideløbende mentaliseringsstøttende arbejde med forældrene.
Vi fordyber os i, hvordan man arbejder med forældres tilknytningshistorie i behandlingsplanlægningen, hvornår særligt sårbare forældre kan profitere af egne Theraplay-sessioner undervejs i behandlingsforløbet, og hvordan dette kan gøres. Der fokuseres også på, hvordan man håndterer modstand gennem hele behandlingsprocessen, og hvordan man kan integrere Theraplay med andre tilgange for at matche børnenes og familiernes behov.
Modul 3: Neuropsykiatriske problemstillinger og Theraplay. Vi fordyber os i, hvordan vi i arbejdet med særligt neurologisk sårbare børn kan gøre brug af sansebaserede aktiviteter, modificere sessionerne, tilrettelægge hjemmearbejde med forældrene osv. Der vil være særlig opmærksomhed på modstandens rolle hos disse børn, og vi udvikler vores færdigheder i at kunne variere aktiviteterne/tilgangen i overensstemmelse hermed. Der er på dette modul en vis fleksibilitet i forhold til også at kunne inddrage andre relevante emner.